Hotele na minusie – najwięcej w 2021 r. straciły Kraków i Warszawa

Hotele na minusie – najwięcej w 2021 r. straciły Kraków i Warszawa

W tym roku hotele liczą na pełny powrót turystów i poprawę niskiego obłożenia z ostatnich dwóch lat. W 2020 r. stopień wykorzystania pokoi runął z 53,7% do 28,3%. W 2021 r. wzrósł, ale tylko do 34,5%. Brak gości poważnie odbił się na finansach hoteli. W ubiegłym roku według wskaźnika RevPER generowały o 43% mniejsze przychody z jednego pokoju niż przed pandemią. W stosunku do 2019 r. najmocniej wartość tego wskaźnika spadła w Krakowie, bo o 151 zł. Na drugim miejscu znalazła się Warszawa z różnicą -126 zł, wskazuje raport „Rynek hoteli i condohoteli w Polsce”, przygotowany przez analityków Emmerson Evalaution.

W 2021 r. wzrosło wykorzystanie pokoi hotelowych w porównaniu do roku 2020, średnio o 6 p.p. Choć rynek intensywnie pracował na odbicie po pandemii, to nadal różnica względem 2019 r. była ujemna i wynosiła 19 p.p.

Powolne rozmrożenie

Ubiegły rok pod względem stopnia wykorzystania pokoi najlepszy był dla województwa zachodniopomorskiego, w którym sięgał 43,5%. Warto nadmienić, iż w latach 2020 oraz 2019 województwo zachodniopomorskie również plasowało się na pierwszym miejscu pod względem obłożenia, z wynikami na poziomie odpowiednio 40,5% oraz 64,7% wykorzystania pokoi hotelowych. Natomiast najmniej korzystnie zarówno w 2021, jak i 2020 r., wypadło województwo łódzkie, którego obłożenie wyniosło w tych latach odpowiednio 29,5% oraz 24,2%. Przed pandemią, w 2019 r. najniższy stopień wykorzystania pokoi przypadał na województwo lubuskie i wynosił 42,3%, wskazują w raporcie eksperci Emmerson Evaluation.

Przychody rosną, ale wciąż są niższe niż przed pandemią

Dobrze zaistniałą sytuację na rynku hotelarskim obrazuje RevPAR (revenue per available room), czyli wskaźnik określający przychód z jednego pokoju. Największą jego wartość w 2021 r. osiągnęło Trójmiasto, gdzie wyniósł on około 190 zł. Względem 2020 r. daje to wzrost na poziomie 49%. Następny uplasował się Wrocław, w którym przychód sięgał 120 zł. Zaraz po nim znalazła się Warszawa z RevPAR wynoszącym 106 zł, a na dalszych pozycjach Poznań i Kraków, w których przychód z jednego pokoju wyniósł kolejno 94 zł oraz 87 zł.

Analizując rok 2021 do roku 2019 widać, że przed sektorem jeszcze daleka droga do powrotu przychodów sprzed pandemii. Średnia różnica wysokości wskaźnika przychodu z jednego pokoju oscyluje na poziomie -43%. Największą odnotowaliśmy w Krakowie, gdzie spadł on o 151 zł. Na tak duży spadek wpływ miały głównie dwa czynniki. Po pierwsze, krakowski rynek opierał się głównie na gościach zagranicznych, a po drugie – na turystyce. W związku z tym restrykcje spowodowane pandemią Covid-19 bardzo mocno dały się we znaki stolicy Małopolski – wskazuje Dariusz Książak, prezes Emmerson Evalaution.

Drugim w kolejności miastem, które najmocniej odczuło zmianę przychodów jest Warszawa, gdzie w relacji 2021 do 2019 r. wyniosła ona -126 zł. Na kolejnych miejscach uplasowały się Poznań, Wrocław i Trójmiasto, a różnice wynosiły odpowiednio -70 zł, -64 zł oraz -40 zł.

Niestabilny 2022 r.

W 2022 r. hotelarze liczyli, że uda im się odrobić straty i osiągnąć wyniki zbliżone do tych notowanych przed nastaniem pandemii. Miał być to pierwszy w pełni niezakłócony rok dla ich działalności. Liczyli szczególnie na powrót zagranicznych turystów, których tak brakowało w czasie Covid-19.

24 lutego nastąpił jednak kolejny historyczny zwrot i za wschodnią granicą rozpoczęła się wojna. Zagraniczni turyści i goście korporacyjni rezygnowali ze swoich rezerwacji, gdyż zaczęli postrzegać nasz kraj jako miejsce podwyższonego ryzyka. Wojna w sąsiednim kraju oraz sankcje negatywnie oddziałują na światową gospodarkę, w tym polską. Nadzieja na szybkie odbudowanie niskiego popytu ze strony tradycyjnych turystów zagranicznych runęła wraz z rozpoczęciem wojny. Mimo że sytuacja już względnie się ustabilizowała, to jednak w oczach turystów z innych krajów niewiele to zmienia. Plany odwiedzenia Polski wolą przełożyć, bo nie chcą być tak blisko działań wojennych. A mają przecież wiele innych kierunków do wyboru, bo praktycznie wszystkie kraje otworzyły się już na ruch turystyczny – wskazuje Dariusz Książak.

Problemem nie tylko brak gości, ale i finansowania

Rynek hotelarski ma za sobą wyjątkowo ciężkie lata, a w obliczu wojny w Ukrainie znów muszą stawiać czoła nowych trudnościom, takim jak brak turystów zagranicznych. Wszystko to wpływa na rozwój branży. W czasie pandemii banki ograniczyły dostęp do finansowania kredytowego budowy nowych hoteli. Jak wskazują autorzy raportu, sytuacja ta raczej się nie zmieni w najbliższym czasie. Nawet jeżeli pojawi się taka oferta na rynku, to koszt finansowania tego typu inwestycji w połączeniu z wysokimi nakładami na budowę może sprawić, że będzie ona nieopłacalna. Na pełne odbicie rynek będzie musiał poczekać do prawdziwego i solidnego ustabilizowania się sytuacji geopolitycznej oraz gospodarczej.

***

Emmerson Evaluation Sp. z o.o. istnieje od 2008 roku i świadczy usługi wycen nieruchomości mieszkaniowych, komercyjnych (biura, handel, magazyny, inwestycje deweloperskie, hotele). Spółka wykonuje wyceny dla wszelkich celów, w tym m.in. dla potrzeb zabezpieczenia wierzytelności, sprawozdań finansowych i oceny opłacalności zakupu lub sprzedaży. Posiada również bogate doświadczenie w wycenie dużych pakietów nieruchomości, wycenie środków trwałych oraz analizach rynkowych. Wszelkie opracowania Emmerson Evaluation wykonuje zgodnie ze standardami polskimi i międzynarodowymi. Spółka posiada biura regionalne w 6 największych miastach Polski, zatrudnia ponad 80 specjalistów rynku nieruchomości, w tym 40 rzeczoznawców majątkowych. Usługi Emmerson Evaluation są skierowane przede wszystkim do banków, deweloperów mieszkaniowych i komercyjnych, funduszy inwestycyjnych oraz spółek giełdowych.

Więcej informacji na: www.emmerson-evaluation.pl.

Evaluer Sp. z o.o. jest spółką świadczącą usługi w zakresie udostępniania Bazy Danych Transakcyjnych EVALUER oraz raportów analitycznych dotyczących różnych segmentów rynku nieruchomości. Obszar działalności Evaluer Sp. z o.o. obejmuje sporządzanie raportów i analiz z zakresu rynku nieruchomości na podstawie danych pozyskanych od deweloperów, a także gromadzonych w Bazie Danych EVALUER . Ponadto spółka zajmuje się prowadzeniem i udostępnianiem Bazy Danych EVALUER zawierającej dane transakcyjne z rynku nieruchomości (obecnie ponad 2 mln transakcji z obszaru całego kraju).

Więcej informacji na: evaluer.pl

Zakup mieszkania

Zakup mieszkania czy też domu to jedna z poważniejszych inwestycji w życiu każdego z nas, w dodatku taka, którą czynimy raz na kilkanaście albo kilkadziesiąt lat, a czasami nawet raz w życiu. Każdy z nas chce, by jego dom był prawdziwą ostoją, miejscem, które spełniać będzie wszystkie pokładane w nim nadzieje, gdzie będzie nam dobrze. Dlatego do zakupu tego rodzaju nieruchomości trzeba podejść na spokojnie, nie kierować się emocjami, tylko zdrowym rozsądkiem, a przede wszystkim na samym początku bardzo dokładnie i na spokojnie odpowiedzieć sobie na pytanie: czego tak naprawdę chcę?

Aby zakupiony przez nas dom spełniał wszystkie nasze oczekiwania, żeby dobrze się nam w nim żyło, musimy najpierw wiedzieć, czego tak naprawdę od niego oczekujemy: by spełnić marzenia, musimy wiedzieć, jakie one dokładnie są. Przykład? Znajdujemy wspaniałą ofertę mieszkania w pobliżu szkoły. Nie mamy dzieci i nie zamierzamy ich mieć, więc ta lokalizacja nie ma dla nas żadnego znaczenia. Po paru miesiącach jednak okazuje się, że dzieci strasznie hałasują na przerwach, a my pracujemy w domu. Jednakże wcześniej nie ustaliliśmy, że chcemy domu w spokojnej, cichej okolicy. Przy zakupie nie zwróciliśmy na to uwagi, a teraz okazuje się, że takie było właśnie nasze marzenie. Dobrze jest stworzyć sobie listę oczekiwań i razem z nią zwiedzać kolejne nieruchomości, które potencjalnie możemy nabyć. W taki sposób łatwiej nam będzie znaleźć coś idealnego dla nas i oszczędzimy sobie późniejszych rozczarowań.

Sprzedaż mieszkania to zadanie tak samo wymagające jak jego kupno, chyba że i w jednym i w drugim przypadku decydujemy się na pomoc agenta lub agencji nieruchomości. Jeśli zależy nam na tym, by mieszkanie sprzedać szybko i w dobrej cenie, warto pamiętać o tym, że samo wyniesienie naszych rzeczy i zamiecenie podłóg nie wystarczy. Mieszkanie musi zyskać atrakcyjny wygląd, zachęcać do kupna. Pomalowanie ścian w neutralnym kolorze to już absolutna podstawa w dzisiejszych czasach.

Wśród osób sprzedających mieszkanie czy też dom, zwłaszcza wśród tych z dużych miast, coraz popularniejsze staje się korzystanie z usług osób, które zawodowo zajmują się przygotowaniem mieszkania do sprzedaży. Tego rodzaju usługa dostępna jest w wielu różnych opcjach różniących się zakresem prowadzonych działań oraz ceną. Standardowo takie przygotowanie obejmuje niewielki remont, wstawienie wypożyczonych mebli oraz wykonanie atrakcyjnych zdjęć, które zostaną dołączone do oferty.

Warto skorzystać z takiej usługi, ponieważ dzięki profesjonalnemu podejściu fachowców z tej branży nie tylko szybciej sprzedamy nieruchomość, ale i możemy zażądać za nią wyższą cenę, co pewnie każdego ucieszy. Chociaż takie usługi są na naszym rynku czymś raczej nowym (a w niewielkich miejscowościach pewnie mało kto o nich w ogóle słyszał), warto z nich skorzystać, ponieważ dają namacalne rezultaty. Niewielkim nakładem pieniędzy możemy szybko i fachowo zamienić nasze stare mieszkanie w atrakcyjny apartament, który mnóstwo osób będzie chciało kupić.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *